تاریخچه شبکه های بی سیم


سیستم های بی سیم از حدود سال های 1980 مورد استفاده بوده و ما تا کنون شاهد نسل های اول , دوم و سوم این تکنولوژی بوده ایم.این نوع سیستم ها  بر اساس یک ساختار مرکزی و کنترل شده مثل access point عمل می کنند. نقاط دسترسی  به کاربرین امکان می دهند با تغییر مکان خود هم چنان بتوانند به شبکه متصل بمانند. اما با این حال به دلیل حضور چنین نقاط ثابتی در شبکه محدودیتهایی بروز می کنند. به عبارتی در مکان هایی که امکان برقراری ساختار ثابت و همیشه پایدار وجود ندارد این نوع  تکنولوژی نمی تواند پاسخ گو باشد. پیشرفتها و دست آورد های اخیر بشری و به وجود آمدن blue tooth , نوع جدیدی از سیستم های بی سیم یعنی شبکه های  Mobile ad hoc   را معرفی کردند.شبکه های Mobile ad hoc  که آنها را گاهی شبکه های  “short live” نیز می نامند می توانند در غیاب ساختار ثابت و متمرکز عمل کنند. بدین ترتیب در مکان هایی که امکان به راه اندازی سریع یک شبکه ی ثابت وجود ندارد کمک بزرگی محسوب می شوند. شایان ذکر است که واژه ی ad-hoc  لاتین بوده و به معنی " فقط برای این منظور"  می باشد.

شبکه ی Mobile Ad hoc سیستم خود کاری متشکل از Node  های موبایل و یا متحرکی است که توسط لینک های بی سیم به یکدیگر متصل شده اند. هر node هم به عنوان end- system  و هم به عنوان مسیریاب برای بقیه ی node های موجود در شبکه به کار می رود. در چنین شبکه ای هر کاربری می تواند در حالی که با node  یا node های دیگری در حال ارتباط است مکان خود را تغییر دهد.

مسیر بین هر جفت از کاربرین ممکن است دارای لینک های چند گانه بوده و نیز رادیوی بین آنها ناهمگن باشد.

پروتوکل معروف IEEE 802.11  قادر به تامین امکانات شبکه های Ad hoc  در مواقعی که access point وجود ندارد  اما در سطح پایین تری می باشد.در این حالت node ها می توانند اطلاعات را در شبکه ارسال و دریافت کنند اما قادر به مسیر یابی نیستند. شبکه های mobile ad hoc یا به صورت مجزا و ایزوله و یا در ارتباط با بقیه ی شبکه ها همچون اینترنت عمل می کنند. این شبکه ها توانسته اند رویای اتصال به شبکه در هر مکان و هر زمانی را به واقعیت بدل کنند. یکی از کاربرد های بسیار واضح این نوع شبکه در محل های گرد آمدن افراد با laptop است که به راحتی می توانند  تشکیل شبکه بدهند.

نظرات 5 + ارسال نظر
فرامرز دوشنبه 16 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 07:06 ب.ظ http://kouhenoor.blogfa.com

با سلام.
وب خوب و مفیدی دارید. تبریک میگم!
خوشحال میشم به ما هم سری بزنید.

مهدی جمعه 17 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:21 ب.ظ

داداش دستت درد نکنه.مرسی...

فدات

nasime پنج‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:23 ق.ظ http://sahbayehossain.blogfa.com

خیلی عالی بود ممنونم

ستاره چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:38 ب.ظ http://www.manotooooooooooo.blogfa.com

سلام آقا بهنام...
ممنون بابت وب پربارتون...
ولی اگه منابع و نام نویسنده و صحت مطالبتون رو هم میذاشتین خیلی بهتر بود...
من دنبال یه مقاله هستم... موضوعش تاریخچه شبکه های بی سیم هست... دست نوشته بکارم نمیاد... نام نویسنده و منبع نباید اسم سایت باشه... اگه بتونید کمکم کنید ممنون میشم...
من که نتونستم چیز بدرد بخوری پیدا کنم...

goli پنج‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:37 ب.ظ

عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد